Blogger Widgets

ads nuffnang

ASSALAMUALAIKUM... SELAMAT DATANG KE BLOG HUSNA... TERIMA KASIH YEE SUDI MENJENGUK BLOG YANG X SEBERAPA NII... BLOG NI HUSNA KONGSIKAN MENGENAI KEHIDUPAN SEHARIAN, RESEPI-RESEPI, DAN APA2 CERITA JEE.. SILA-SILA LA KLIK IKLAN NUFFNANG KAT ATAS TU YEE.. HEHE.. SILA TINGGALKAN JEJAK/ LINK KORG NANTI HUSNA AKAN CUBA FOLLOW/ JEJAK KORG BALIK... TERIMA KASIH...

1 March 2015

RESEPI : nasi ayam

Assalamualaikum...

imbas balik. hehe.. hari jumaat lepas husna tanye cik abg.. "abg..kalau mama buat nasi ayam o.k x?" sebabnya cik abg cuti hari jumaat je... nk jgk masak yg sedap2 untuk suami kan. bukan selalu.. hari biasa dah sibuk dengan ank2 je 24jam. cik abg jawap "erkkk... xyah la" hehe.. ni mesti ingat husna x pndai masak nasi ayam laa ni. dah tu mmg x pernah buat pun.. ank dh masuk 2org. terbuka jgk hati husna nk belajar buat nasi ayam air tangan sendiri. biasa mkn yg kak ipar buat/ beli kat kedai.

o.k oleh kerana cik abg ckp xyah. so, mmg husna x jadi buat laa hari jumaat tu.. kite yg dh mls. bile cik abg ckp xyah mmg mls nk buat. tapi... pagi tu pergi pasor pagi.. siap beli semua bahan2 nk buat nasi ayam.. beli ap jee.. ayam setengah ekor, tomato, sup bunjut adabi, timun, daun bawang.. yg lain sume dh ad kat umh. jimat kann... beli simpan dalam peti dlu. rajin kang baru nk buat. bersangka baik kat cik abg. mungkin die ckp xyah sbb xnk susahkan bini die. cik abg siap pesan "nanti kalau nak buat air lada tu kasi manis sikit baru bestt..." o.k take note =)

tadaaa.... hari ni siap jgk nasi ayam air tangan husna! sedap... betol. ni bkn puji diri sendiri.. siap msk ptg td htr kt kak long sikit suh rase.. die ckp blh buke restoran. hehe.. husna buat nasi ayam tadi cukup2 untuk 5-6 org makan. cik abg pun puji "sedapp mama buat nasi ayam..." (sambil senyum2 manja) alhamdulillah... kite pun bru petame kli buat. kire o.k la.. pujian suami tu penting. suami ni jenis kalau x sedapp die diam/ komen.. dh puji sedap tu maknanya sedap lah. xyah nk byk tanye. hehe..

husna caye ramai yg dh terer buat nasi ayam kan.. xpe lah. kite teruja ni! nk jugak kongsi resepi kat sini... yg bru nak belajar buat nasi ayam tuu.. boleh cuba k... husna jamin mesti x menyesal. sedap sampai x sedar nasi dh habis sepinggan. =)


RESEPI NASI AYAM

BAHAN-BAHAN (UNTUK SUP) :


-ayam direbus
-air rebusan ayam
-halia *dihiris
-sup bunjut
-kiub ayam
-3 ulas bawang putih *diketuk
-kulit kayu manis
-bunga lawang
-daun bawang
-bahan perasa

CARA-CARA MEMASAK SUP :

1.Kulit kayu manis, bunga lawang, dan bawang putih digoreng terlebih dahulu. setelah naik bau angkat dan masukkan dalam air rebusan ayam tadi.
2.masukkan halia, sup bunjut, kiub ayam dan bahan perasa (garam dan gula). biarkan mendidih.. dah cukup rasa blh tutup api. last, tabur daun bawang.

*kalau sup x cukup.. boleh tambah air.


BAHAN-BAHAN (UNTUK NASI AYAM) :


-beras (husna buat 4cawan)
-i inci halia *dihiris
-i ulas bawang putih *diketuk
-sedikit garam
-marjerin
-air rebusan ayam
-2 helai daun pandan *disimpul

CARA-CARA MEMASAK NASI :

1.tumis sekejap halia, bawang putih, daun pandan dan marjerin. masukkan kedalam periuk bersama nasi yg telah dibasuh tadi dan isi air rebusan ayam mengikut sukatan beras yang ingin dimasak.
2.kacau.. kemudian masak.

BAHAN-BAHAN (UNTUK AIR LADA) :


-5 lada hidup (merah)
-3 cili api (merah)
-1 biji bawng putih
-2 sudu besar gula
-sedikit garam
-1/2 sudu kecil cuka
-sedikit air rebusan ayam

(blend kesemua bahan.. siap!)

BAHAN UNTUK PERAP AYAM :


-kicap lemak manis
-kicap cair

(ayam yang direbus tadi diangkat dan digaulkan dengan kicap.. setelah selesai masak sup dan nasi boleh la goreng ayam.)

BAHAN UNTUK HIASAN :


-daun salad
-timun
-tomato

KUAH KICAP (husna x buat pun)

-guna lebihan perapan ayam tadi.. campurkan dengan kuah sup. kalau cair.. tambah lg dengan kicap manis.

SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment