Blogger Widgets

ads nuffnang

ASSALAMUALAIKUM... SELAMAT DATANG KE BLOG HUSNA... TERIMA KASIH YEE SUDI MENJENGUK BLOG YANG X SEBERAPA NII... BLOG NI HUSNA KONGSIKAN MENGENAI KEHIDUPAN SEHARIAN, RESEPI-RESEPI, DAN APA2 CERITA JEE.. SILA-SILA LA KLIK IKLAN NUFFNANG KAT ATAS TU YEE.. HEHE.. SILA TINGGALKAN JEJAK/ LINK KORG NANTI HUSNA AKAN CUBA FOLLOW/ JEJAK KORG BALIK... TERIMA KASIH...

27 May 2015

RESEPI : kek coklat moist

Assalamualaikum...

alhamdulillah hari ni genap 4tahun kami hidup bersama sebagai suami isteri... dan dikurniakan sepasang cahaya mata Nur Hadirah & Muhammad Haris. semoga ikatan yang terbina ini kekal hingga ke akhir hayat. InshaaAllah... semoga dimurahkan rezeki & berbahagia disamping keluarga tersayang. Amin...

sempena anniversary kali ni walaupun tgh sibuk baking kek keju meleleh buat jual... sempat jgk husna godek2 kat dapor... siapkan kek coklat moist.

o.k... yg p.m/ komen nk resepi kek coklat moist husna cuba kongsikan kat sini yee... selamat mencuba =)


RESEPI KEK COKLAT MOIST

BAHAN-BAHAN :

-3 biji telur gred A
-1 tin susu cair
-1 sudu teh esen vanilla
-1 1/2 butter (250g + 125g butter)
-2 cawan gula kastor
-1 cawan serbuk koko (diayak)
-2 cawan tepung gandum (diayak)
-1 sudu teh baking powder + 1 sudu teh soda bikarbonat (diayak)

CARA PENYEDIAAN :

1.masukkan butter dalam periuk.. cairkan guna api sederhana.
2.kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati.
3.pastu masukkan gula kastor dan esen vanilla.. kacau kesemuanya sehingga sebati dan tutup api. biarkan suam.
4.sementara tu, dalam bekas lain pukul telur guna whisker.. pukul agak2 kembang je. kemudiaan tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan tadi, kacau sebati,
5. pastu lak baru masukkan bahan-bahan yg diayak tadi. masukkan sikit demi sedikit.. kacau sampai semua adunan sebati guna whisker.
6.masukkan adunan ke dalam loyang yang telah digris kan dgn butter (xnk bg kek melekat kat loyang bila diterbalikkan) masukkan paras setengah dari loyang sbb kek ni naik tinggi.
7.tutup penuutup pengukus dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air.. (husna balut tudung pengukus nge kain je). kukus kek sampai masak (1jam) api tak besar sgt dan tak kecik sgt. dan pastikan pengukus dipanaskan dahulu sebelum masukkan adunan kek tadi. 



BAHAN-BAHAN COKLAT GANACHE : 


-300g coklat masakan (husna guna 280g.. guna yg mane ad je)
-150ml whipping cream
-1 sudu besar butter


(cairkan coklat guna kaedah dauble boiler.. pastu masukkan butter.. kacau sampai larut.)

UNTUK HIASAN


TADAAA....
satu untuk anniversary kami

satu lg birthday gift untuk kak long =)


No comments:

Post a Comment